Scoala Postliceala Sanitara Carol Davila - Conferința SuperTeach – Revoluția Mentalității în Educație

24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române

Ziua de 24 ianuarie 1859 a rămas în istoria românilor ca data la care s-a înfăptuit Unirea Principat...

126.000 de cadre didactice au prioritate la vaccinare până pe 8 februarie

Un grup de 126.000 de angajați din sistemul de învățământ, în special cei din grădinițe, unde copiii...

România, în topul vaccinării: este pe locul 18 în lume și pe locul 6 în UE

România este în partea de sus a clasamentului în ceea ce privește vaccinarea împotriva COVID-19. La ...

Cu responsabilitate, vom învinge pandemia!

De aproape un an, multe din țările Europei, printre care și România,  se luptă cu pandemia de c...

  • 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române

  • 126.000 de cadre didactice au prioritate la vaccinare până pe 8 februarie

  • România, în topul vaccinării: este pe locul 18 în lume și pe locul 6 în UE

  • Cu responsabilitate, vom învinge pandemia!

Conferința SuperTeach – Revoluția Mentalității în Educație

Conferința SuperTeach – Revoluția Mentalității în Educație

„Rolul profesorului este de a descoperi măreția în cei din fața lui, în elevii săi.”

În contextul pandemiei Covid-19 în mai toate sistemele de învățământ, rutinele și practicile care au fost în vigoare de zeci de ani au fost schimbate peste noapte. Educația, care se bazează pe relațiile umane, a fost puternic afectată, la fel și viața a milioane de profesori, elevi, părinți și directori de școli din întreaga lume. Cum ajută mentalitatea deschisă în educație să ne adaptăm în noul context? Cum putem face trecerea de la stres la mindfulness?

Calitatea predării este determinată nu doar de „calitatea” profesorilor - deși acest lucru este foarte important - ci și de mediul în care aceștia lucrează. Profesorii capabili nu își vor atinge neapărat potențialul în condiții în care nu li se oferă sprijin adecvat sau provocările și recompensele nu sunt poate suficiente, se spune într-un studiu OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) realizat în acest an.

Un element cheie în această ecuație este starea de bine a profesorilor, o stare emoțională pozitivă care combină nevoile și așteptările personale atât ale dascălilor, cât și ale elevilor. Starea de bine a profesorului și satisfacția la locul de muncă influențează puternic comportamentul acestuia și sunt legate pozitiv de climatul școlar, de clasă și de realizările elevilor. Cercetările arată, de asemenea, o relație pozitivă între motivația profesorilor și performanța și starea de bine a cursanților, dar și în prevenirea abandonului școlar. Este crucial ca profesorii să primească sprijinul de care au nevoie pentru a-și continua activitatea în cele mai bune condiții.

Starea de bine a profesorilor nu poate fi atinsă doar prin participarea la ateliere sau cursuri de formare. Este un proces pe termen lung, care necesită reflecție, o abordare consecventă și introducerea și experimentarea cu practici mai constructive. Conceptul de mindfulness aplicat în educație are beneficii multiple atât pentru profesori, cât și pentru elevi, dezvoltând empatia, îmbunătățind atenția, concentrarea, dar și comunicarea și abilitățile sociale.

„Este timpul ca noi înșine să ne îngrijim de această stare de bine, să fim conștienți de valoarea pe care o avem în fața elevilor noștri, să găsim instrumente ce ne vor ajuta să gestionăm nivelul de stres în mod eficient, să ne extindem creativitatea, să ne îmbunătățim abilitățile de comunicare, să ne creștem conștiința de sine ce se referă la valori, nevoi, corp, emoții, gânduri și modele de comportament”- spunea Adriana Bârcean, profesor facilitator în mentalitate deschisă în educație, într-un articol despre starea de bine a profesorilor în 2018, la fel de actual și astăzi, la final de 2020.

Să înțelegem că „schimbarea în educație (fie că suntem dascăli sau elevi) are un singur nume: dragoste”, așa cum ne spune Anca Tîrcă, specialist în educație, unul dintre invitații din cadrul conferinței.

(sursa: superteach.ro)

Anul 2020 a fost un an atipic din multe puncte de vedere. Un an care a venit cu multe provocări pentru noi toți, dar și pentru sistemul de educație, deja încercat de multe probleme. La nivel mondial, conform UNESCO, peste 1 miliard de elevi au fost afectați de schimbările din sistemul de învățământ cauzate de pandemia covid-19. Lipsa interacțiunii directe dintre profesori și elevi, lipsa resurselor materiale, adoptarea predării online, problemele legate de lipsa accesului la internet sau a aparaturii necesare conectării au dus la numeroase inegalități în pregătirea elevilor și la dificultăți în rândul cadrelor didactice.

Profesorii au fost nevoiți să se adapteze rapid. Inexistența unor protocoale clare după care să se desfășoare orele online, cunoștințele insuficiente despre platformele online, infrastructura deficitară, asigurarea unui mediu propice pentru învățare sunt doar câțiva dintre factorii care au dus la afectarea stării de bine a cadrelor didactice.

 De starea de bine a profesorilor ține și starea elevilor. Atunci când profesorul este în armonie cu sine însuși se naște creativitatea și dorința de a face lucruri noi, de a dărui și de a te dărui celor din fața ta.

„Starea de bine este în noi și începe cu schimbarea mentalității!” – spune Simona Baciu (Fundația Transylvania College), invitată la Conferință. Tot ea afirmă: „Putem întreține starea de bine dacă trăim în concordanță cu valorile noastre, ne asociem cu oameni cu valori similare, cerem și oferim ajutor atunci când este nevoie, ne implicăm mai mult în acțiuni caritabile și de voluntariat, ne înconjurăm de oameni care ne susțin și ne înțeleg, ne rezervăm timp doar pentru noi.”

Și...să nu uităm de cuvintele Părintelui prof. Constantin Necula: „Oamenii au nevoie de oameni!”

 

prof. Raluca Brad

Citit 194 ori Ultima modificare Marți, 15 Decembrie 2020 11:44
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

PARTENERI

brighton.jpgefnweb_eu.JPGeurope_eu.JPGministerulsanatatii_ro.jpgnmcuk_org.JPGoamr_ro.JPG